Solid Space – Space Museum (1982)

Pierwsze muzyczne podrygi Matthew Vosburgha i Dana Goldsteina miały już miejsce, gdy obaj ledwie co skończyli czternaście lat. Po zebraniu kilku cennych doświadczeń (m.in. w grupie Exhibit A), na początku lat osiemdziesiątych duet powołał do życia Solid Space. Energii i samozaparcia starczyło tylko na jedną kasetę, o której bez większego wysiłku można by zupełnie zapomnieć. Dekady mijały, a “Space Museum” nadal funkcjonowało w świadomości kilku tylko zapaleńców, aż wreszcie pomiot szatana, zwany internetem, pozwolił na to, aby dzieło tych dwóch angielskich outsiderów dołączyło do kanonu ejtisowego minimal synthu.

“Space Museum” jest słodko-gorzkie. Ledwie półgodzinny materiał dotyka sfery sci-fi w sposób charakterystyczny dla pierwszych gier komputerowych, gdzie technologiczne ograniczenia narzucały prostolinijną narrację, pozwalającą dopiero przy bliższym oraz bardziej skrupulatnym poznaniu odkryć drugie dno, najczęściej podszyte fascynacją splątaną z niepokojem. Lodowaty lo-fi synth staje naprzeciw pełnej wdzięku gitary akustycznej. A ta, po cichu, ustanawia własną politykę. W “New Statue („Morning Song”)“ wprowadza funk, początek „Tenth Planet” ubiera w twee pop, a “Radio France” prowokuje do imitowania motywów używanych na zakończenie prognozy pogody w tv. Jednak przez większość czasu, raczej przypadkowo, kieruje się w stronę neofolkowych aranżacji (tych zdecydowanie bardziej melodyjnych). Przeciwlegle ulokowane są po trosze mechaniczne wokale wsparte perkusyjnym automatem. Coldwave’owy pogłos niknie w starciu z popowym synthem i cybernetycznymi lirykami, ponownie gmatwając konstrukcję wydawnictwa.

Futuryzm rodem z filmów klasy B jest tym, co najlepsze w “Space Museum”, chociaż to przecież tylko jeden z elementów używanych przez Goldsteina i Vosburgha. Solid Space ma w sobie wiele lekkomyślności, młodzieńczej fantazji i ujmuje brakiem kalkulacji. Przez te kilka minut patrzę z niechęcią na profesjonalistów. A to już osiągnięcie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.